"1 efterskoleår svarer til 7 menneskeår"

Historie


Historie
Efterskolen kom meget tidligt ind i skolehistorien, fordi Christen Kold og Grundtvig i 1800 tallet markerede sig med deres tanker om skole og dannelse. De syntes, begge to at skolen skulle være mere end bare en kundskabsskole, de talte meget om, at der skulle være et bedre fællesskab. Men de var uenige om, hvor tidligt børnene skulle komme i skole. Christen Kold syntes, at børnene skulle i skole lige efter deres konfirmation, mens Grundtvig mente, at det skulle vente, til de var fyldt 18 år. Forskellen på de to synspunkter giver en forklaring på, at aldersgruppen er 14 - 18 år på efterskolerne i dag. Grundtvigs-opfattende efterskoler henvender sig altså mest til 9. og 10 klasser, og ikke under. Når mange efterskoler siger, at de har en grundtvigsk tilknytning, går de ind for en anden side af Grundtvig. Nemlig at Grundtvig var meget teoretisk og beskrev sine ideer og tanker til en større del af befolkningen, om produktion af skrifter og salmer. Men Kold var praktiker og efterlod sig kun to bøger.
Her kan du se hvor den dansk-
tyske grænse gik.
Den første efterskole I Danmark blev grundlagt i 1879 i Galtrup på Mors, af Anders Poulsen Dal som planlægger.I  årene efter kom der flere og flere efterskoler i Sønderjylland. På samme tid blev der lavet en dansk-tysk grænse ved Kongeåen, og i det sønderjyske område må der kun tales tysk i skolen. I 1895 kommer efterskolen på finansloven.

Efterskoleformen har to vigtige vækstperioder. Den første vækstperiode er i 1920´erne hvor lovgivningen giver en selvstændighed til skoleformen, og på samme tid har højskoleformen nedgang. Den anden vækstperiode er i 1980'erne, hvor efterskolerne får et gennembrud til folket. Det er også i denne periode, de første efterskoler laver særlige tilbud indenfor musik eller sport´. Det næste blev, at der blev lavet hele musik- og idrætsefterskoler.

I 2010 var der 264 efterskoler, og i dag har mange efterskoler noget særligt indenfor fek.s idræt og musik. Andre efterskoler har specialiseret sig med andre mere specielle ting som fek.s rollespil, golf, design og skak. Endelig er der en række efterskoler, der har et særligt tilbud til elever med særlige vanskeligheder, f.eks. ordblindhed, og andre har tilbud for elever med generelle vanskeligheder og for sent udviklede elever.